eDriver

Uit het dagelijkse leven van een Elektro-head

Elektrische ranger extenders

2 reacties

Voor mijn werk kom ik nog wel eens in bijzondere steden of plekken. Zo ook dit keer. Ljubljana in Slovienien. Nog nooit eerder geweest, maar moet zeggen, prachtig stadje en aardige mensen. Bitterkoud was het wel. Terwijl het in ons landje nog zo rond de vijf graden is overdag, was het in Ljubljana

met overdag min vijf toch een stuk kouder dan ik had verwacht voor zo’n zuidelijke stad, zo dicht bij Italie.

Bijzondere stadjes herbergen soms ook bijzondere mensen, en als Elektro-Head viel ik dit keer absoluut met mijn neus in de boter. Ik had nog een paar uurtjes voor dat mijn vliegtuig terug zou gaan, toen ik met iemand met een Elektrische Mazda in gesprek kwam. Ook ik heb nog nooit van elektrische Mazda’s gehoord had, dus ik was oprecht verbaasd, als ook niet zeer nieuwsgierig!
De beste man vertelde honderd uit over de Elektrische Monte-Carlo race, waar hij met zijn auto de Tesla Model S verslagen had. Inmiddels, zo pleite hij, heeft men de regelementen voor de race aangepast, zodat hij niet meer van Tesla kan winnen. Maar, maar, met wat had ie dan toch van Tesla gewonnen? Een omgebouwde Mazda RX-8! En laat dat dus net een catagorie zijn die niet meer mag volgens de nieuwe regelementen. Alleen originele elektrische auto’s mogen nog.
Is deze Mazda snel? Nou nee, ja, ehh gewoon. Maar de aktieradius maakt hem bijzonder. Meer als de Model S blijkbaar. Grappig is dat je wel nog moet schakelen, maar dat schijnt de efficientie te bevorderen. Door te schakelen loopt de elektromotor altijd in zijn juiste range, wat de aktieradius ten goede komt.
Uiteraard mocht ik instappen, eh rechts. Geen punt. Meerijden is ook al heel erg tof. Alle techniek zit onder de motorkap. In het dashboard een aantal metertjes om de accu’s in de gaten te houden. Het is natuurlijk geen Zoe, met zijn spacy dashboard, maar een beetje ” Back-to-the-Future” gevoel krijg ik wel.
We gaan een stukje rijden, de snelweg op, vervolgens over kleine bergweggetjes en komen uiteindelijk bij een woonhuis met grote garage in een plaatsje met nog geen vijf huizen tot stilstand. Idilisch, dat wel, maar waar ben ik toch terecht gekomen.
Blijkt deze aardige man een compleet opleidings en ontwikkelingsinstituut voor elektrisch omgebouwde auto’s te runnen. Geheel inclusief het in eigen beheer bouwen van elektrische range extenders, zeg maar een batterycel waarmee je je bereik kunt vergroten zonder een vermaldeide benzine range extender te hoeven gebruiken. Slim! Goedkoop is anders. Voor een luttele zesduizend euro zou ik met een 10KWh range extender, die je ook nog seperaat moet opladen, mijn Zoe 50 procent meer range kunnen geven. Ik bedank nog maar even.

Van alles was inmiddels al dekundig omgebouwd, met een voorliefde voor smartjes. Ik zie een fortwo staan en ook een smart roadster. Ehh, ik durf het bijna niet te vragen, gelukkig hoeft dat ook niet en worden mij de sleutels van de roadster overhandigd voor een proefritje. Dat laat ik me natuurlijk niet ontgaan! Wel bijzonder, want de smart heeft een gerobotiseerde versnellingsbak, dus een koppelingspedaal ontbreekt. Met het pookje tik je een versnelling omhoog of omlaag. Het enige wat me op het hart gedrukt wordt is om tijdens het schakelen even het gaspedaal te liften, dat schijnt beter te zijn. Ok. Man o man, hoe kom je in zo’n lage auto en hoe er weer uit. Even vergeten dat zo’n roadster vrij oncomfortable is in dat opzicht. Als je eenmaal zit is het onwijs leuk rijden! Veel pit zit er niet in deze roadster, en dan vergelijk ik hem met mijn Zoe, maar dat is natuurlijk niet helemaal eerlijk, want de Zoe heeft ook de helft meer vermogen.
Ik heb de dag van mijn leven bij het Metron institute en het is jammer dat ik mijn vlucht moet halen, dus inpakken, afscheid nemen, en voordat ik het weet zit ik op lang parkeren op Schiphol weer in mijn Zoe op weg naar huis.

20131208-200419.jpg

20131208-202410.jpg

20131208-202431.jpg

20131208-202358.jpg

20131208-202442.jpg

2 thoughts on “Elektrische ranger extenders

  1. Leuke blog, dat is vast Andrej Pecjak geweest, die heeft al heel wat auto’s omgebouwd, aardige mensen daar.

  2. Fckin amazing things here. Im very glad to see your post. Thanks a lot and i’m looking forward to contact you. Will you kindly drop me a mail? ddkdeffceabe

Geef een reactie

