eDriver

Uit het dagelijkse leven van een Elektro-head

Zoe’s eerste servicebeurt

Een reactie plaatsen

Ik rij alweer een paar maanden flink wat elektrische rondjes door Nederland en waag me soms zelfs over de grens naar Antwerpen. Zoe heeft er geen moeite mee. En ik ook niet, relaxter kun je (in deze prijsklasse) nauwelijks rijden. Lekker stil, cruise controlletje aan, muziekje op. Een echte

kilometervreter. Je zou bijna vergeten dat je toch weer ergens aan de paal moet, maar ach, met een beetje planning lukt dat de laatste tijd redelijk.

Leuk zijn dan de geruchten die hier en daar opduiken. Renault schijnt over een drietal jaar een nieuwe generatie batterijen te willen introduceren, met extra range. Zoe’s batterijen zijn voorbereid om vervangen te kunnen worden, inclusief de daarbijhorende control units. Mooi van Renault. Van een monteur hoorde ik dat de range dan verviervoudigd. Na, als dat zou kunnen! Dan heb ik waarlijk een echte asphaltverslinder op de oprit staan.

Maar goed, ik wijk uit. De servicebeurt. Een maandje geleden heb ik even nagekeken bij hoeveel kilometer Zoe een beurtje moet hebben. Elk jaar dus of bij 30000 kilometer. Gelijk maar even via MyRenault een werkplaatsbezoekje ingeregeld. Eigenlijk best wel simpel. Je kunt een dag kiezen en je krijgt dan een bevestigingsmail met een tijdstip.

Gisteren was het zover. En om even op de fanfare vooruit te lopen, het was een stressloze ervaring. Vriendelijk en kundig personeel. En zelfs de rekening viel onder het kopje vriendelijk, maar daarover zo meer. Ik was een beetje bang dat men niet zo goed overweg zou weten met mijn Zoe, zoveel rijden er nog niet rond, laat staan dat ze al in de werkplaats gezien zijn. Maar dat viel honderd procent mee. De monteur vertelde me dat hij en een collega speciaal Z.E. geschoold zijn. Goed geregeld dus.

Een paar dagen geleden begon in het dashboard een rood lampje te branden, met daarbij een korte tekst dat Zoe vondt dat een werkplaatsbezoek nodig was. Blijkbaar houd de boordcomputer zelf ook bij wanneer Zoe een servicebeurt moet hebben. Nou had ik die al ingeplant, maar kan me voorstellen dat als je langer dan drie dagen met dat lampje rond moet rijden je, òf geirriteerd raakt door de constante waarschuwing, òf spontaan naar de dealer rent omdat je denkt dat er iets stuk is! Het had iets subtieler gemogen in mijn optiek.

Op weg naar de werkplaats gauw nog even een foto gemaakt van de kilometerstand zodat ik die met jullie kan delen. Volgens de monteur was mijn Zoe pas de derde die een servicebeurt nodig had.

20140517-190510.jpg

Tot mijn verbazing waren er twee terugroepacties gemeld. Eèn betrof de achterspoiler. Daar moesten boutjes met locktight in, omdat ze er anders uit kunnen trillen. De andere terugroepactie was het updaten van het R-Link systeem. Laat ik dat nou net een tweetal maanden geleden al eens gedaan hebben. Best omslachtig was dat. Je moet daarvoor namelijk de SD kaart loskoppelen vanuit R-Link en dan software op de thuiscomputer zetten. Daarna kun je de laatste versie downloaden op de SD kaart en vervolgens weer overzetten naar de R-Link in de auto. Voordat dat goed ging was ik een paar uurtjes verder. Dus toen ik hoorde van de terugroepactie dacht ik gelijk dat ik nog wel even kon wachten, wilde al bijna terug naar de wifi- c.q. koffiehoek lopen.

Gelukkig kan de monteur de update via de USB aansluiting rechtstreeks doen en was het binnen vijf minuten gepiept. Mooi spul hoor. De update plet een bug van de achterruitrijcamera (mooi Scrabblewoord!). Het beeld zou nou niet meer moeten flikkeren. We gaan het zien.

De servicebeurt zelf is niet zo heel spannend. Ze lezen net als bij elk andere auto de foutcodes uit, controleren de bandenspanning en ruitenwisservloeistof. En dan niets. Geen olie of oliefilter. Heerlijk. Daar ben ik van verlost! Je ziet ook dat de remmen nog als nieuw zijn na een dikke zevenentwintigduizend kilometer. Dat komt natuurlijk ook deels omdat ik veel snelwegkilometers maak. Als je altijd in de stad onderweg bent zal dat ook bij een elektrische auto, ondanks het remmen op de motor, voor ieder anders zijn.

Nog even op de brug voor controle.

20140517-184114.jpg

Mooi vlak afgewerkt. En ook hier geen bijzonderheden. Er wordt nog een rapportje van de batterij uitgedraaid en klaar. Hondert procent is de mijne nog. Al is het niet mijn eigen batterij, toch maar mooi meegenomen. Elke kilometer die ik eruit kan halen telt! Momenteel circa 150 per lading. Dat zijn er dertig meer dan van de winter. Maar dat even terzijde.

Ik moet voor de eerlijkheid even vermelden dat ik èèn dingetje niet heb laten uitvoeren tijdens de servicebeurt. En dat is het wisselen van het interieurfilter. Dat moet eens per jaar, wat ik persoonlijk een beetje overdreven vindt. We wonen niet in de Sahara en daarnaast had de auto toen ik hem kocht een aantal maanden beperkte kilometers gereden. Zonde dus in mijn optiek.

Dat scheelt gelijk een leuk bedragje aan materiaalkosten en arbeidsloon op de faktuur. En ik had het daarnet al over een vriendelijk prijsje. Kort gezegd was ik met 59,- nog nooit zo goedkoop uit! Met interieurfilter moet dat ergens rond de honderd Euro liggen overigens. Na de servicebeurt ben ik dan ook met een glimlach huiswaarts gekeerd en de Zoe verwent met een wasbeurtje, het komend jaar met vertrouwen tegemoet ziend.

Geef een reactie

