eDriver

Uit het dagelijkse leven van een Elektro-head

Zoe’s zwakke plek ontdekt? Motor defect.

4 reacties

Het was alweer een paar weekjes terug dat ik op familiebezoek in Utrecht was. Zoe had de avond lekker aan de paal in de buurt gehangen en was voor 99 procent geladen. De rit naar huis bedraagd slechts rond de 70 kilometer en

het was inmiddels redelijk laat geworden. Reden genoeg om Zoe eens de sporen te geven. Dus met maximaal toegestane snelheden de A6 bedwongen, grijnzend naar de accustatus kijkend. Ik ga dit zelfs ‘volgas’ nog halen! Ook wel eens lekker, beetje non-eco-verantwoord de donkere nacht doorklieven. Bijna geen verkeer op de weg, dus waarom niet.
Ik haal bij de afrit Lelystad Zoe van de cruise control en op het moment dat ik mijn richtingaanwijzer een tikje geef opeens een melding in het scherm! Beperkte prestaties beschikbaar. Tezamen met een temperatuur symbooltje. Het zal wel, had best doorgereden en vermogen heb ik niet meer nodig, ben er toch al bijna. Gek genoeg gaat de melding even later weg, net zo plots als dat ze gekomen was. Zeker een kromme volt of zoiets, sensorfoutje. Gebeurd de beste, geen zorgen denk ik nog.

20140726-161508-58508236.jpg

Sensorfoutje of niet, toch blijft het de dagen erna knagen. Heb ik te hard gereden, heeft Renault dat niet getest dan? En zo warm was het toch niet geweest die dag, waarom dan dat temperatuur icoontje?

Ik gebruik mijn auto vooral voor woon-werk verkeer. Er staat inmiddels 32’000 kilometer op de teller. Elke dag circa 50 kilometer heen en 50 kilometer terug. Niets spannends aan. Soms wat file, soms ook niet. Het bekende werk zeg maar. Muziekje aan, blik op oneindig, Zoe klaart de klus.

Eh, niet helemaal. Tussen het laatste stukje snelweg en de parkeergarage op mijn werk zitten een drietal stoplichten. De eerste staat standaard op groen. De tweede vanmorgen niet. Ik stop. Bij groen dirigeer ik wat kilowattjes vanuit de accu richting wielen. Dat werkt voor een paar seconden dan opeens weer die melding. Het vermogen valt weg, ik kan nog net het derde stoplicht halen. En daar sta ik dan. Zoe geeft geen kick meer. Uit, aan, voet op de rem, niets helpt. Ze wil niet meer van haar plaats. Ik sta een beetje ongelukkig zo voor het stoplicht. Knipperlichten dan maar aan, misschien als de auto doodvalt reset ie zich? Is te proberen. Dus ik zet alles uit. Er gebeurt niets, het duurt wel erg lang. Ik besluit Zoe bij het volgende groene licht maar even de kruising over te duwen, het zijn per slot van rekening nog maar 20 meter naar de parkeergarage. Zo, da’s beter, sta nu niet meer in de weg, duwen ging trouwens best makkelijk voor zo’n zware auto. Ik sta nog even te piekeren hoe ik de garage in kom, als opeens alle meldingen weer als sneeuw voor de zon verdwenen zijn. Pfft gauw naar binnen, kan ze de rest van de dag afkoelen.

De dagen erna gaan goed. Alsof er niets aan de hand was. Ondertussen heb ik verschillende fora doorzocht op problemen met de temperatuur, maar vindt geen concreet vergelijkbaar geval. En volgens het handboek in het dashboardkastje betekend het icoontje dat of de motor of de batterij te warm waren. Tja, kan dus van alles zijn. Zeker omdat er verschillende meldingen in het display verschenen van ‘accu lading niet mogelijk’ tot ‘controleer regelaar’. Ik besluit Renault eens te bellen. Maar die hebben geen idee. Ik kan langskomen om hem uit te laten lezen, moet daarvoor echter een afspraak maken. Dat betekent vrij nemen. Ik kijk het nog even aan zeg ik, en hoop van ganse dat het echt maar een sensorblink is geweest.

Er gaan weer dagen voorbij en Zoe draait zonder moeite haar dagelijkse rondje. Totdat ik opeens weer eens vast sta. Afkoelen dan maar denk ik. En warempel, na tien minuten komt er weer beweging in. Het laatste stukje van anderhalve kilometer komt de melding niet terug, en ook de zeventig kilometer naar huis verlopen zonder problemen. Toch maar even een afspraak gemaakt met Renault. Helaas kan ik pas over een week terecht. Drukte zo in de vakantietijd. Ik snap dat wel, Zoe doet het nog, dus ik heb er geen probleem mee. Ik had foto’s gemaakt van de meldingen en in overleg stuur ik die alvast per mail naar de werkplaats in Almere.

20140726-161723-58643103.jpg

Raar, op een dag valt me opeens op dat ik bij volgas maar matig respons krijg. Ik heb hem toch niet in Eco-modus staan? Dat blijkt niet het geval. Bij de tweede keer optrekken heb ik wel weer vol vermogen.
In de dagen erna kijk ik steeds meer uit naar het moment dat ze er bij Renault even naar gaan kijken, vertrouw de boel steeds minder.

En dan is het opeens zover. Bijna thuis, ik sta wederom voor een stoplicht. Alle meldingen komen voorbij en Zoe weigert om ook maar één meter van d’r plek te komen. Wachten dan maar. De melding vedwijnt. Ik trek op en gelijk gaan alle toeters en bellen weer af op het display. En weer sta ik stil. Na dit een drietal keer herhaald te hebben sta ik op een veiligere plek en bel ik Renault Assistance.

Die blijken een speciale helpdesk te hebben voor de elektrische vloot. Wel zo handig. Mensen die er verstand van hebben! Ik leg de situatie uit en men regelt dat ik opgehaald wordt. Nog geen drie kwartier later heeft de bergingswagen van Bergingsnet me gevonden en wordt de Zoe meegenomen naar depot. Daar staat inmiddels een gratis leenauto op me te wachten, dus de komende drie dagen even geen zorgen hoe ik op mijn werk kom.

20140726-161752-58672867.jpg

Ook attent van Renault is dat ze me na een uurtje terugbelden met de vraag op ik al opgehaald was en alles goed ging.

De leenauto is van het kaliber benzine, dus voor afleveren graag weer voltanken. Na drie dagen tank ik hem dus weer braaf af en denk hem terug te brengen. Dicht! Watta€&@! Het is 12:20 op zaterdag. Volgens de papieren kan ik tot 17:00 terecht. Oh, ja, ik zie het al, de bekende instinker, de kleine lettertjes! Bepaalde filialen gaan eerder dicht. Kon ik weer naar huis, weer een tientje benzine naar de haaien.
Volgende dag, denk ga toch eens kijken of ik die auto niet ergens anders kan inleveren, in Lelystad bijvoorbeeld. Dat kan, alleen op afspraak, dus ik bellen. Ze weten niet hoe en wat. Ik snap er niets meer van, jongens ik wil van deze auto af. Dat kan, in Amsterdam. Gekke Henkie zeker, dan maar maandagochtend voordat ik naar mijn werk ga. Ook zoiets, hoe kom ik daar dan? Gelukkig kan ik de auto van moeders een paar daagjes lenen, tijdens kantooruren. Het afleveren verloopt verder normaal, na nog een keertje aftanken.

Maar hoe gaat het ondertussen met Zoe. Op de eerste dag wordt ik gebeld door de werkplaats. Wat mankeerd de Zoe? Ehh, dat is volgens mij bekend, heb een afspraak voor volgende week staan. Ik leg de man in het kort uit wat er gaande is en dat ik foto’s gestuurd heb.

Op de tweede dag zelf maar even gebeld, zo vlak voor het weekend. Nieuwsgierig als ik ben. Nog geen nieuws helaas, men is in overleg met Renault Nederland. Ai, klinkt serieus dit.

Maandag dan eindelijk bericht dat er onderdelen besteld zijn. Er komt een nieuwe motor in! Da wat!? Ik dacht dat die dingen juist geen slijtage hadden en super betrouwbaar zouden zijn. Helaas.

Het schijnt een berg werk te zijn, de inverter moet eraf, want die zit bovenop de motor, de aandrijfassen los. Ze zijn er de hele dinsdag zoet mee.

Dan tegen de middag het bericht dat ze alles weer in elkaar aan het zetten zijn. Of ik zelf de auto mee wil hebben of dat hun de auto een nachtje houden en een monteur hem voor een proefrit mee naar huis moet nemen. Aan mij de keuze. Nou, geef maar hier, als ie het niet doet bel ik de helpdesk wel weer.

Als ik Zoe kom ophalen hebben ze haar netjes gewassen en staat ze aangesloten bij te laden. Alsof er niets aan de hand was, alsof mijn vertrouwen in de duurzaamheid van Renault geen deuk heeft opgelopen. Want nu was het nog garantie, deze harttransplantatie. Maar wat over twee jaar? Het geintje kost wel iets meer dan tweeduizend euro. Denk je geen turbo’s, koppelingsplaten en dat soort kostenposten te hebben, denk je een niet verwoestbare elektrische motor van duitse degelijkheid te hebben. Duits ja, niet frans. De motor is de tweede generatie van de Continental motor uit de Nissan Leaf. Aan de andere kant ben ik Renault nog steeds elke dag dankbaar dat ze het lef hebben gehad,en nog steeds hebben, om hun kop boven het maaiveld uit te steken en gewoon te doen wat heel weinig andere autofabrikanten gedaan hebben. De Zoe is gewoon een hele fijne manier van rijden.

We gaan het zien, hopelijk heb ik nu de tweede generatie van de tweede generatie gekregen en de komende drie ton kilometers geen last meer. Voorlopig draait Zoe weer braaf haar rondjes, zei het met een zwakke plek. Het blijft pionieren…

4 thoughts on “Zoe’s zwakke plek ontdekt? Motor defect.

  1. Interessant verhaal!
    Een aantal ZOE-rijders die ook op het Renault forum actief zijn, vroegen zich af of je daar ook actief bent, en zo “ja” onder welke naam.
    Zie: http://www.renaultforum.nl/forum/renault-zoe-blog-t18400.html

    • Hallo Harm, dank je wel voor je feedback. Ik heb het Renault forum een jaartje terug o.a. bezocht voor wat research naar ervaringen van medegebruikers en verwachtingen. Leuk forum trouwens, maar ik ben nog geen lid.

  2. Hoe lang geleden speelde dit? Enkele weken geleden? Zag ik werkplaats Almere (oftewel Bochane?). Heb zelf precies hetzelfde meegemaakt; in mijn geval is naast de motor ook de BCB vervangen. De TCU was al vervangen overigens.

    Wat jouw zorg betreft over de toekomst; om die af te dekken heb ik een ‘garantieplus 5 jaar’ afgesloten. Los van de vraag of een defecte motor niet ook gewoon na 4 jaar kosteloos vervangen dient te worden leek me dit een wenselijke extra. In hoeverre kun je die nu nog afsluiten? Bij Volvo kon dat na 2 jaar nog zelfs.

Geef een reactie

