eDriver

Uit het dagelijkse leven van een Elektro-head

Het Dashboard probleem

Een reactie plaatsen

Ik en mijn Zoë maken nu alweer twee jaar de N302 en A28 tussen Lelystad en Leusden onveilig. En dat op dagelijkse basis. Met af en toe een uitstapje richting het hoge noorden of zelfs stukjes de grens over. Gewoon, omdat ik ondanks de redelijk krappe 150 kilometers in de accucellen, me niet laat tegenhouden. Telt natuurlijk ook mee dat dit mijn enige auto is. Dus ik zal het ermee moeten doen en de Zoë met mij. 

Het blijft wel pionieren, dat elektrische rijden, maar mits je je een beetje aanpast kom je overal. Soms alleen wat langer onderweg om bij te laden, of een paal die bezet is of niet werkt. Het hoort er allemaal bij.

Wat er niet bijhoort, in mijn bescheiden optiek, zijn alle kuren van deze Voiture. De Zoë begint me op zijn zachts gezegd aardig op de zenuwen te werken. Ik heb nog nooit zo’n maandagmorgen product gezien. Zelfs de afdeling verkoop van Renault Almere moest onlangs toegeven dat er bovengemiddeld veel klachten over de Zoë binnenkomen. Dus mocht iemand overwegen een Zoë aan te schaffen, je bent gewaarschuwd.

Nu ben ik er niet op uit om Renault te baschen, want laten we wel wezen, het getuigd van enorm veel visie om middenin een economische crisis een geheel nieuwe aandrijflijn te ontwikkelen en die dan te verpakken in een leuk en prima rijdend autootje.

In een vorig blog had ik het al over Zoë’s zwakke plek. Ik was onaangenaam verrast dat er na dertigduizend kilometer al een nieuwe motor in moest. Dat verwacht je gewoon niet bij een elektromotor. Die zou toch gemakkelijk drie ton moeten kunnen halen, sterker nog, Tesla roept dat ze willen dat hun auto’s 1,6 miljoen kilometers mee moeten kunnen. Maar eerlijk is eerlijk, daar hangt dan ook een ander prijskaartje aan.

Maar eigenlijk wil ik het in dit eerste deel hebben over een visueel probleem. Het dasboard van de Zoë. Dat is in de 2013 tot ergens midden 2014 modellen van een dusdanige lichte kleur dat het enorm spiegeld in de voorruit. Alsof je door melkglas zit te turen. Niet alleen super irritant maar in sommige momenten zelfs levengevaarlijk. Bijvoorbeeld als je op een zonnige dag onder bomen doorrijd met afwisselend schaduw en licht. Je ziet dan echt niets meer. Na een jaar soebatten en gelobby van heel veel mensen op allerlei fora is men bij Renault eindelijk overstag gegaan. Een coulanceregeling is in het leven geroepen. Men kon het dashboard laten omruilen voor een donkerder exemplaar. Ooit een auto gehad waarbij dat moest? Ik niet in ieder geval. Gelijk laten doen afgelopen september en ik ben er enorm blij mee, het was echt een dagelijks irritatiepuntje. Vooral ook omdat het helemaal niets met de elektrische aandrijflijn te maken heeft. Alsof Renault zijn eerste auto ontworpen had of zo, zo’n gevoel gaf het.

Hier nog een foto waarbij duidelijk het verschil zichtbaar is aan het nog niet verwisselde dopje vlak onder de ruit. Het dopje kwam op bestelling wat later na en is nu ook vervangen. Overigens heb ik een Zen uitvoering, het dashboard van de Intens is nog donkerder.

Nog een klein lofwoordje aan het adress van de werkplaats van Bochane Almere. Ze denken daar goed mee met de klant, alleen die monteur(s)! Je krijgt de auto telkens onzalig riekend naar de olie en met zwarte vingers op de bekleding, en die is wit tot zeer licht grijs, weer terug! Ik heb daar na de derde keer toch maar eens wat van gezegd, sorry jongens! Technisch gezien zit ie gelukkig wel gewoon weer netjes in elkaar geschroeft. Dat heb ik ook wel eens anders gezien bij merkdealers.
Probleempje opgelost? Ja, maar ik vrees het ergste. Er zijn inmiddels twee andere problemen opgedoken waarbij ik bang ben dat deze mooie donkere plank er weer uit gehaald zal moeten worden. Maar daarover in een ander deel meer.

Geef een reactie

