eDriver

Uit het dagelijkse leven van een Elektro-head

De toekomst? Die is nu!

2 reacties

De laatste tijd wordt mijn blog steeds vaker gelezen. De ‘stats’ rijzen de pan uit. Allemaal hartelijk dank daarvoor. Het motiveert me om door te pakken en jullie af en toe een inkijkje te geven in hoe dat nu gaat, het leven met zo’n nieuwe manier van autorijden.

Mij hoef je niet meer te overtuigen! Als je eenmaal in een elektrische auto gereden hebt wil je niets anders meer. Ten minste, zo vertellen de onderzoeken die mij zo links en rechts ter ore komen. Tachtig procent wil na een week overstappen. Voor die laatste twintig procent zal het gewoon niet handig zijn, of andere redenen hebben. Je werkgever zal maar een olieboer, of ander aan de oliehandel gerelateerd bedrijf zijn. Daar zit al decennia lang een enorme industrie omheen geweven met allemaal onderlinge verstrengelingen en afhankelijkheden. Niet in de laatste plaats bij onze overheid met alle accijnzen op brandstoffen en overige inkomsten. Ik snap dat wel.

Het mooie is dat er desondanks een omslag gaande is. Je ziet het steeds sneller gaan. Er komt een hele nieuwe industrie aanrollen. Niet alleen elektrische auto’s maar vooral veel werk voor installateurs. Wat dacht je van al die laadpalen die geplaatst worden. Het onderhoud daarvoor. Het afhandelen van de diensten daaromheen. Kijk een stap verder en je ziet zonnepanelen, geen uitvoer van dollars meer richting midden oosten. Geld dat hier blijft. En daarvoor terug een (lokale) schonere lucht.

Wat zou het toch bizar zijn als in een stad als Amsterdam iedereen elektrisch zou rijden. Wat een rust! Kunnen we weer ‘voelen’ hoe dat pak ‘em beet een honderd jaar geleden moet zijn geweest. Wat zou zo’n grote stad leefbaarder worden, alleen al vanwege minder geluid op straat.

Daarnaast ben ik ervan overtuigd dat we in de niet zo verre toekomst gewoon een flat-rate gaan betalen voor energie. Net als dat met de bel tikken is gebeurd. Energie zit overal om ons heen, en we zijn steeds meer in staat die schoon op te pikken of om te zetten. Ik noem even windmolens, waterkracht of zonnepanelen. En dat rijtje zal daarmee niet gesloten zijn, er komt nog veel meer aan. Feitelijk is een flat-rate voor stroom al realiteit. Kijk maar naar wat Fastned doet. Leg een mooi bedrag neer en je mag levenslang gratis tanken bij ze! Hang een paar Tesla Powerwalls aan de muur en sluit dat gas maar af! Zullen ze in Groningen ook blij van worden. Het mooie is, het kan gewoon al. Het is niet eens meer toekomst, het gebeurd al overal om ons heen.


Ik zeg het wel eens vaker, mensen, wordt wakker. Leef het heden, niet het verleden. Gelukkig heb je dan mensen zoals ik, zo predikt mijn zwager me altijd voor, die pionieren, die kinderziektes uit concepten halen, en er gewoon voor gaan. Omdat ik er in geloof. Ja, en omdat het verdomd leuk is om de vogeltjes te kunnen horen als je voor het stoplicht staat te wachten. Want wat is die Zoë stil.
Dat zouden meer mensen kunnen doen. Kunnen doen ja. Begin met een Zoë als tweede auto bijvoorbeeld, tweedehandsjes genoeg inmiddels.

Helaas, als ik zo om me heen kijk, ambiëren maar weinig mensen de overstap. Men kijkt de spreekwoordelijke kat uit de boom. Prima. Ik kan dat niet. Maar misschien ben ik daarom wel anders. Niet dat ik altijd voor de nieuwste snufjes ga, ik had per slot van rekening ook niet de eerste iPhone op zak destijds. Maar als ik in een concept geloof, kan ik daar best in meegaan, al betekent dat soms buiten de begaande paden treden en soms ook gewoon je kop stoten.

Ik wens jullie veel wijsheid de komende tijd. Wellicht helpen de nieuwe bijtellingregels de elektrische auto een beetje, en raken meer mensen geïnteresseerd in het concept. De Zoë verdient het. Het is een leuke auto, rijdt heel behoorlijk en voldoet bovenwonderlijk prima voor het alledaagse ritje, ondanks het beperkte bereik. Dat wil niet zeggen dat de Zoë feilloos is, maar misschien krijgt ze met de R240 motor een nieuwe kans haar betrouwbaarheid te bewijzen.

2 thoughts on “De toekomst? Die is nu!

  1. Hallo Boyd,

    Wat jij schrijft: ‘ Dat zouden meer mensen kunnen doen. Kunnen doen ja. Begin met een Zoë als tweede auto bijvoorbeeld, tweedehandsjes genoeg inmiddels’ , gaan we dus doen. Zijn alleen nog druk met een beetje betaalbaar laadsysteem voor thuis dus de vraag is: wat voor een lader heb jij.

    groeten
    Marcel en Marita

    • Hallo Marcel & Marita,

      Leuk om te horen dat jullie ook een Zoë gaan rijden.
      Ik heb de Keba lader met vast snoer gekocht bij SPX, nu Bosch. Conrad.nl heeft ze ook in het assortiment. Heel veel succes.

Geef een reactie

