eDriver

Uit het dagelijkse leven van een Elektro-head

Zoe’s laadklep perikelen

1 reactie

April 2015- Mijn Zoe is eind deze maand twee jaar oud en dat betekent dat de garantietermijn gaat aflopen. Een tweede servicebeurt staat al ingeplant. Komt mooi uit, want mochten de monteurs nog wat eigenaardigs vinden, dan kan dat gelijk mee verholpen worden. Een dagje vrij nemen en wachten totdat de auto klaar is, of ergens vervangend vervoer gaan zien te regelen. Keuzes, keuzes… Ik zag onlangs dat er via SnapCar ook Tesla’s aangeboden worden. Misschien moet ik mezelf daar eens mee verwennen…

Nog voordat ik mijn auto in kan leveren bij ‘mein Freundlicher’, zoals men de autodealer in Duitsland gekscherend placht te noemen, gebeurt er iets waar ik al langer bang voor was. De binnenste laadklep breekt af.

Achter het grote Renault logo op de neus van de Zoe zit een kleiner klepje dat het stopcontact moet beschermen tegen water en vuil. Geen overbodige luxe in ons soms regenachtige kikkerlandje. Ik moet er niet aan denken dat je op de 43 kW aansluiting sluiting krijgt tijdens het laden. Dan kun je mogelijk je snoer ook de prullenbak ingooien!

Dat kleine laadklepje veroorzaakt al langer problemen. Hij draait open om een metalen stiftje, welk ik al een paar keer heb ingesmeerd zodat hij braaf soepel blijft. Alleen de oogjes waardoor het stiftje op zijn plaats blijft zitten zijn van dusdanige afmetingen dat het meer bij een speelgoedautootje uit China past, dan bij een voorwerp dat je in mijn geval soms een paar keer per dag open en dicht doet. Kortom, laat ik het netjes zeggen, fragiel uitgevoerd!

De autoindustrie is inmiddels goed geworden is in het bouwen van standaard onderdelen. Laten we wel wezen, de meeste wielen doen het gewoon, als ook de meeste deuren. Het stuur draait meestal ook wel, en tegenwoordig vallen ook de raamopeners niet meer uit het portier. Maar ga je iets nieuws van ze vragen, dan lijkt het wel of er paniek ontstaat. Help, we moeten een laadklep ontwerpen, Help! En Renault is daar niet de enige in, want afgelopen winter had ook VW enorm veel last van laadklep perikelen in de vorm van vastgevroren stekkers. Lekker als je ’s morgens weg wilt, en je krijgt je laadkabel niet los omdat ie vastgevroren zit aan je auto. En er een bakje warm water overheen gieten lijkt me in deze ook niet de oplossing.

Afijn, het moest er gewoon van komen, ondanks dat ik super voorzichtig was. De laadklep breekt af. Stiftje verdwijnt ergens in mijn bumper, niets meer aan te doen. Balen!

Zoe LaadklepIk meld dat gelijk mijn dealer in Almere en die wil de boel eerst even bekijken. Redelijk natuurlijk. Dus ik neem een uurtje eerder vrij om tegen het eind van de middag bij ze langs te rijden. Daar wordt er even kort naar gekeken, en inderdaad, afgebroken! Goh!

Na wat speurwerk in de computer komt naar boven dat dit onderdeel meer dan zeshonderd Euro kost. ZESHONDERD Euro, Jazeker! Daar sta je dan. Knarsetandend in mijn geval, want dit valt volgens de beste man niet, ik herhaal NIET onder de garantie. Want door mijzelf afgebroken.

Ik zal jullie het relaas wat daarop volgde besparen, maar uiteindelijk wordt er besloten om dit euvel bij Renault neer te leggen en daar te vragen voor een coulanceregeling.

Een week of wat later is daar dan ook een antwoord op en gelukkig neemt Renault de kosten voor vervanging van het onderdeel op zich. Ik moet de Zoe een paar daagjes missen en ook daar wordt ik niet vrolijker van, want het is mijn enige auto. Vervangend vervoer regelen is gewoon telkens weer een crime. Misschien moet ik toch eens lid worden van SnapCar ofzo…

One thought on “Zoe’s laadklep perikelen

  1. Tip van het Renault forum; De i3 klep kan als vervanging dienen, kost in de buurt van 15 euro als ik het me goed herinner.
    Voor degenen waar Renault het niet gaat vergoeden 😉

Geef een reactie

