eDriver

Uit het dagelijkse leven van een Elektro-head

De vooruitgang bladert af.

Een reactie plaatsen

Mei 2015- Op een of andere manier loopt iedereen op deze planeet achter iedereen aan. Een paar uitzonderingen daargelaten. Beetje het lemmingen gedrag zeg maar. Normaliter valt dat niet zo op, maar het wordt pas interessant als je erbij stil gaat staan. Het is op van alles en nog wat van toepassing. Alles is onderhevig aan trends en mode. Hoe we wonen, wanneer we naar ons werk gaan, welke kleding we kopen.

Zelfs ons eten is daaraan onderhevig, neem nou superfoods en dergelijke. Je kunt zoveel keuzes maken tegenwoordig. En toch zie je dat we steeds weer dezelfde veilige keuzes maken, keuzes die anderen blijkbaar al voor ons gemaakt hebben, waar we dan semi braaf achteraan lopen.

Misschien is dat ook wel handig zo. Het kost blijkbaar enorm veel energie en moeite om buiten de begaande paden te gaan. Zoveel moeite zelfs, dat maar weinigen dat ook echt doen. Aan de andere kant zit het mogelijk in ons gebakken, als een soort drang ergens bij te horen. Afijn, ik ben geen psycholoog, maar het is wel leuk eens met andere ogen naar dingen te kijken en je af te vragen, ‘waarom?’.

En dat had ik een beetje met de blauw gekleurde chromen versiersels die je zowel in het interieur als aan de buitenkant van mijn Zoe vindt. ‘Waarom!’.

Is het mooi? Nou nee. Het lijkt net of je de blauwe beschermfolie er nog vanaf moet halen. Is het praktisch? Nou nee, het krast nogal snel. Heeft het een functie? (echte een mannenvraag waarschijnlijk). Ik kan hem niet ontdekken. Dan zal het wel sociaal wenselijk gedrag zijn, of kort gezegd, mode.

En dat laatste lijkt te kloppen, want je ziet blauw in dezelfde context telkens weer terugkeren. Een paar voorbeelden: BlueMotion van VW, of AdBlue bij Mercedes, of in het logo van de Prius van Toyota. Blauw staat blijkbaar voor groen. Ja, echt! Hoe krom kan je het krijgen. En wij tippelen daar allemaal achteraan.

Alleen ik erger me er elke dag dood aan. Nou ja, da’s sterk overdreven, maar de blauw chromen lijstjes op mijn dashboard hadden best ‘gewoon’ chroom kleurig mogen zijn.

Laats werd ik getipt door iemand dat het mooie blauwe chroom aan de buitenkant van mijn auto aan het afbladderen was. Da wat! En ja hoor, bij nadere inspectie blijkt de hele sierlijst in de bumper kompleet aangetast. En ook het mega grote Renault logo op de neus (ook in het blauw uiteraard) is bezaait met blanke spikkels, sterker, hele plakkaten zijn er al afgebladderd.

Zoeimos_Renault_Zoe_Logo

Zucht. Hier wordt ik zo moe van. Het was al niet mooi, maar nu is het ronduit lelijk aan het worden. En dat voor een auto met toch een best prijskaartje! Het is verdikkeme geen Lada. Al twijfel ik soms of die tegenwoordig niet beter in elkaar zitten dan mijn Zoe.

Dus even rondje showroom gelopen en wat zie ik tot mijn stomme verbazing. Renault zag de bui blijkbaar al hangen en heeft bij de ‘nieuwe’ Zoe het chroom mooi chroomkleurig gelaten. Dat wil ik ook!

Na overleg met de werkplaats krijg ik nieuwe chroomlijstjes, zonder blauw, en een mooi nieuw Logo op de motorkap. Wat kan het toch heerlijk zijn te denken dat ik nu tegendraads ben en toch met de mode meeloop. Mijn voiture ziet er weer fris uit, ik ben tevreden.

Geef een reactie

