eDriver

Uit het dagelijkse leven van een Elektro-head

Ga toch fietsen, batterij problemen

Een reactie plaatsen

Mei 2015- Kilometerstand ca. 60000. Voordat ik de Zoe kocht had ik er best wel over nagedacht. Wat kost het, kan ik ermee naar mijn werk, en meer van dat soort ‘praktische’ vragen. Veel mensen durven de overstap naar elektrisch rijden niet aan. De meest uiteenlopende argumenten worden erbij gesleept. Van te duur tot het missen van motorgeluid. En misschien is dat nog niet eens zo onverstandig, want het is weer raak! De Zoë moest weer eens weggesleept worden.

De dag begon zo leuk. Waar mijn ooit geliefde mountainbike op inmiddels platte bandjes in het schuurtje staat te verroesten, trotseert mijn oud-vriendinnetje daarentegen dagelijks ons Nederlandse klimaat op haar fiets. En dan kun je beter niet over één nacht ijs gaan als je op zoek bent naar een nieuw model. Dus deze dag ervoor uitgetrokken om met de ‘coole’ Zoë van het ene fiets experience-center naar het andere te zoeven.

Nou fiets ik zelf nauwelijks, of gewoon niet, maar ik moet zeggen, best indrukwekkend zo’n experience-center. Je kunt er alle modellen bekijken en vergelijken en een heus parcours fietsen. Weer wat geleerd!

Door al dat het heen en weer gereis hadden we best wat kilometers gemaakt en moest Zoë toch écht ergens aan de stekker. In Almere wilden we nog even langs een fietsenwinkel, dus daar in de buurt een paal gezocht en aangesloten. Bij terugkomst blijkt de Zoë maar halfvol te zijn en branden er allemaal rode lampjes op het dashboard. Zucht, wat nu weer!
Het is zaterdag dus maar even langs de Renault dealer in Almere. Die adviseert om de auto te resetten. Wat er op neer komt dat je de deuren sluit en een paar minuutjes afwacht, om het laden dan nog eens te proberen. Maar niets helpt. Na overleg besloten om door naar huis te rijden en hem daar zondag op te laten halen door Renault Route Service. Ook thuis nog even geprobeerd aan mijn eigen laadpaal, maar het bracht geen soelaas.

Zoeimos_Renault_Zoe_Accu_Problemen

Zondagmiddag dan maar Renault Route Service gebeld en binnen een uurtje zat ik bij de bestuurder van BergNet in de cabine op weg naar de Renault dealer in…Almere! Even later levert van Eijck een vervangende auto. Bij de lease van de batterij zit altijd een service contract. Dat is voor als je strand met een lege batterij bijvoorbeeld of zoals nu dat de auto niet meer wil rijden en je dus opgehaald moet worden. Daarbij zit tevens vervangend vervoer voor drie dagen. Als het tijdens kantooruren gebeurd, dan levert de dealer meestal een auto en anders de sleepdienst.

In mijn geval is het de sleepdienst die mij een auto meegeeft, althans, die hebben op hun beurt weer contact met een verhuurbedrijf, in dit geval Van Eijck. Ik vraag voor de zekerheid nog even na of ik de ‘huur’auto ook woensdagavond na mijn werk terug kan brengen. Dat blijkt geen probleem. Mooi, dan hoef ik daar gelukkig niet een halve dag vrij voor te nemen.

Een paar dagen later blijkt dat de drie daags termijn op papier wel mooi klinkt, maar in de praktijk nergens op slaat. Voordat men bij Renault ueberhaupt tijd heeft om naar de wagen te kijken zijn er al drie dagen verstreken. Dan moeten de onderdelen nog besteld worden etc.. Voor je het weet zit je op een volle week! Dus even ander vervoer regelen dan maar. Ik lever de ‘huur’auto na mijn werk in en ga met het openbaar vervoer door naar Utrecht. Daar helpt de Fiat Punto van mijn zus me uit de brand. Prima auto, maar het bevestigt me gelijk ook weer, nee, nooit meer iets op dinosap! Ja, ik ben verwend. Ik geef het toe.

Een paar dagen later staat de Zoë weer op de oprit en ligt er een rekening van veertig euro op de mat! Ik zou de huurperiode met twee uur overschreden hebben, dus moet ik een hele dag extra afrekenen voor het vervangend vervoer. Die zijn gek! Ik heb dat juist nog nagevraagd bij het ophalen van de auto. Het verweer is dat ik getekend heb en de kleine lettertjes had moeten lezen. Als je zo je geld moet verdienen, ga toch fietsen man! Bah!

Dit soort ervaringen, het tempert mijn aanvankelijke enthousiasme voor de Zoë steeds meer. Ik ben wel weer even klaar met afgetrapte sleepdienstkantoortjes en louche verhuurbedrijfjes, anders had ik wel een fiets gekocht! En de Zoë? Die kreeg een nieuw batterijpakket welk uit Frankrijk moest komen. Duurde bij mekaar anderhalve week voordat ie weer reed.

Geef een reactie

