eDriver

Uit het dagelijkse leven van een Elektro-head

Frans kwaliteitsrubber

Een reactie plaatsen

8 Juli 2015- Het is een dood normale ochtend, ik ben onderweg naar mijn werk. Muziekje op in de auto, je kent het wel. En waar ik me normaal gesproken bij Nijkerk op de A28 in het file verkeer voeg, loopt het vandaag toch heel anders dan verwacht. Halverwege de sluizen de polder uit, opeens een enorme knal alsof ik over een steen ben gereden. In een split-second voel ik aan het stuur dat er iets niet goed zit. Ik kijk om me heen waar ik de auto in de berm zou kunnen zetten, maar dat is geen optie op dit stukje weg. Een paar honderd meter verder pak ik de eerste de beste afslag en zet de Zoë aan de kant in het gras. Eens kijken wat er nu weer aan de hand is.

Ik loop om de auto heen en zie al gauw dat één van de achterbanden zo plat als een dubbeltje is en een flinke scheur vertoont. Aha, een klapband. Dat is nieuw, dat heb ik nog nooit gehad. Toch best vreemd want een klapband wordt meestal veroorzaakt door óf een productiefout óf een verkeerde bandenspanning. De banden zijn nóg nieuw nóg helemaal versleten dus daar kan het niet aan liggen. En daarnaast controleert ik de bandenspanning regelmatig. Afijn, het is mij een raadsel hoe dit nou weer gekomen is.

Je zou natuurlijk een reservewiel kunnen hebben, maar ook hier heeft Renault op materiaal bezuinigd, in de kofferbak ligt niets wat daarop lijkt. Ik ga weer in de auto zitten en bel het mij inmiddels oh zo bekende nummer van de Renault route service. Daar wordt me echter al gauw duidelijk dat als ze me komen redden ik dan ook verplicht ben een nieuw setje banden bij Renault te kopen. Daar bedank ik netjes voor en bel vervolgens mijn werk dat ik later kom en regel met thuis even mijn winterbanden. Die heb ik op stalen velgen in het schuurtje liggen, dus zijn net zo snel geregeld. Krik onder de auto en ik kan weer verder.

Ik was al geen fan van Michelin, heb ooit een setje Klebers gehad, een submerk van Michelin, die bleken niet helemaal rond, ja echt! Heel lang naar de trilling in het onderstel gezocht, maar goed dat is alweer een paar jaar terug. Sindsdien koop ik alleen nog maar Continental banden. Rijdt veel fijner. De Zoë kwam echter helaas met dit franse ‘kwaliteitsrubber’, dus ik had geen keus. Ik ben uiteindelijk een tweetal uurtjes te laat op kantoor en kan me nu gaan storten op een nieuwe hobby, latex voor mijn ‘geliefde’ Zoë uitzoeken.

Geef een reactie

