eDriver

Uit het dagelijkse leven van een Elektro-head

Geen app contact meer

Een reactie plaatsen

Juli 2015- Elektrische auto’s zijn in veel opzichten een stuk simpeler van opzet dan brandstof gestookte wagens. Ten minste, dat is wat je zou verwachten. Heel veel onderdelen kun je namelijk schrappen. De brandstofpomp, de versnellingsbak, turbo’s en ga zo maar door. Desondanks zit er best een brok techniek in een Zoë. Software met name.

Daar kun je als ingenieur van een elektromobiel helemaal los op gaan. Kijk maar wat Tesla doet met zijn enorme tablet in het dashboard. Alles is instelbaar!

Zover zijn ze bij Renault (nog) niet gegaan. Maar ook hier zie je leuke snufjes, zoals communicatie met de auto via een app op je telefoon. Zaken als het starten van de airco zou je daarmee moeten kunnen instellen (is me tot op vandaag nog nooit gelukt). Of simpelweg even checken hoe vol de accu nog is. Best handig.

Dat laatste gebruik ik veelvuldig. Zeker als je ergens op bezoek bent, is het soms broodnodig om even in de gaten te houden of het laden niet voortijdig is gestopt. Een storing aan een laadpaal zou niet de eerste keer zijn.

Maar ook voor appjes en elektronica geldt blijkbaar een wetmatigheid. De communicatie tussen mijn telefoon en de Zoe werkt opeens niet meer. Zucht wat nú weer! Alles wat stuk kan gaan gaat ook echt stuk aan dit elektrische barrel. En zeg niet dat het niet zo is (er zullen best goede Renaults rondrijden), maar deze specifieke Zoë houdt zich tot nu toe nauwgezet aan de ‘wet’. Die van Murphy wel te verstaan! “Anything that can go wrong, will go wrong”. 

Met nog maar een paar dagen garantie te gaan meldt ik het euvel aan mijn dealer. We gaan het uitzoeken. Dagen hoor ik niets. Stilte. Ondertussen is de Zoë voor een servicebeurt geweest en zijn er nog wat klachten opgelost, zoals de kapotte laadklep. Maar geen woord over de gestoorde communicatie. En zoals ik al eerder aangaf, gebruik ik die nog wel eens.

Toch maar eens aan de bel trekken. En als je dan een reactie krijgt van:’ Goh, oh, ja, is dat nog steeds zo, we gaan ernaar kijken’, knapt er toch wat in mij.

Ingelezen als ik me heb in de mogelijk oplossingen geef ik aan dat het een TCU (Telecommunicatie Control Unit) probleem zou kunnen zijn. Maar blijkbaar is dat te hoog gegrepen. Eerst gaat men mijn services controleren. Dat duurt zo ongeveer een maand. Tenminste, ik heb ze na een maand maar weer eens gebeld. Oh ja, nog steeds problemen? We zijn ermee bezig…

Mijn broek zakt toch af va dit soort service, zeker als er dan ook nog geroepen wordt dat het geen garantie meer is, en je díe hele discussie óók nog kan gaan voeren. Ik had het toch tijdig aangegeven. Ja toch, niet dan?!? (heerlijk dat Rotterdams).TCU, Zoe

Afijn. Het blijkt na heel veel geduld van mijn kant dan toch de TCU. Drie keer raden waar die zit! Justum, ergens onder het nieuwe dashboard. Dat moet je vervolgens bijna geheel demonteren, zie foto’s, om erbij te kunnen.

Ach, lekker simpel zo’n elektrische auto.

Geef een reactie

